Skrutten och Skruttens morsa...

Skrutten och Skruttens morsa...

tisdag 13 februari 2007

Tänkvärda ord

Sitter och läser på Familjeliv.se och blir ganska upprörd. Allt detta tjat om alla metoder man ska köra på ungar! Det är fem minuters för att få dem att somna själva, och no cry sleep tjafs för att dom ska sova och faaan och hans moster... Man blir ju mörkrädd! Ska inte barnen få ta nån plats i föräldrarnas liv numera? Inte ta extra tid eller kräva nåt, föräldrarna ska ha "egen-tid" och kunna leva sitt liv som de brukar.

Å andra sidan finns ju de s.k AP (Attachement parenting) som är tvärtom istället, vilket jag oxå tycker verkar lite sjukt. Man ska sova ihop jämt, sitta ihop med barnen helst... Varför kan man inte bara följa hjärtat och förnuftet och vara som man känner för? Måste man vara det ena eller det andra nu för tiden? Man undrar ju.

Nä, tacka vet jag Astrid Lindgrens filosofi...
"Om ungarna nu för tiden saknar 'folkvett', så skyll inte på fri uppfostran! Fri uppfostran utesluter inte fasthet. Den utesluter inte heller, att barnen har tillgivenhet och aktning för sina föräldrar, och - det viktigaste av allt - den innebär att föräldrarna också har aktning för sina barn. Aktning för barnen, det är vad jag skulle önska att de vuxna hade i litet större utsträckning... Behandla dem med ungefär samma hänsyn som ni är nödsakade att visa edra vuxna medmänniskor. Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv." Ur tidningen Husmodern 1948.
Bra sagt!
Jag försöker göra så gott jag kan för att vara en bra förälder. Jag låter Alex sova i sin egen säng men i vårt sovrum så vi finns där om han skulle behöva oss eller känna sej ensam. Så tänker jag ha det tills HAN är redo att få eget rum! Jag skiter i när man "ska" flytta dem till eget rum, jag tycker hans behov är viktigast. Jag tar upp honom om han gråter och inte blir tröstad av min närhet på natten (sällan han vaknar på natten, men då han gör det). Lika på dagen, visst behöver han kunna ligga för sej själv, men vill han inte så behöver han ej. Jag vill att min unge ska veta att jag finns där för honom, han ska växa upp och bli trygg.

Så, nu har jag skrivit av mej... blir så upprörd ibland hur folk behandlar sina barn. Nog om detta.



Idag har Alex ätit majs o potatispuré. Han verkade tycka att det var rätt gott. Han flinade när skeden kom och gapade frivilligt! :-) Lille Skrutts, stora killen. Och så dricker han vatten till ur nappflaska och det är oxå kul visst!
Pratade med mamma idag, hon får nog komma hem imorron. Ska ta och hälsa på henne ikväll, men jag har vart lite risig i kistan idag... Blev ingen promenad med ungen idag utan han får sova inne på Pricken. Hoppas han sover bra ändå och att min mage lugnar ner sej så jag kan gå upp till sjukhuset ikväll.

Inga kommentarer:

Om mig

Bollnäs, Hälsingland, Sweden
En sunkig rocker med dekadent smak. Skiter i mode, skiter i vad andra tycker, skiter i rätt mkt...